De huisartsenpost, écht alleen voor spoed

Het is druk op de huisartsenpost. Niet alleen in de Kop van Noord-Holland, maar in het hele land. Dit leidde afgelopen zomer tot een ongekend aantal telefoontjes. Overbelaste huisartsposten riepen mensen op om alleen te bellen voor spoedeisende klachten. Om maar met de deur in huis te vallen: het is nog steeds erg druk. Hoe komt dit? Wanneer is een klacht spoedeisend en neem je contact op? En antwoord op de vraag: hoe houden we de acute zorg toegankelijk? Want als het er echt op aankomt willen we allemaal geholpen worden.

Huisartsenpost = spoedpost

Wat is de huisartsenpost? Sla Google erop na en je krijgt het volgende antwoord: een plek waar je terecht kunt met acute klachten tijdens avond-, nacht- en weekenduren. Klachten die niet kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de huisarts. Liever gezegd: een spoedpost. Iets wat helaas niet altijd zo wordt gezien en dat heeft gevolgen. Niet alleen voor het zorgpersoneel, maar voor ons allemaal. Want elke vraag of klacht die niet op de huisartsenpost thuishoort zorgt voor langere wachttijden en onnodige belasting.

Laten we eerlijk zijn: soms is het ook lastig om in te schatten wanneer een klacht echt spoedeisend is. Je zult maar met een kind met hoge koorts thuis zitten, dan wil je het liefst zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. Elke minuut in onzekerheid is er één te veel. Je maakt je zorgen. Logisch en heel begrijpelijk.

Gelukkig zijn er ondersteunende middelen om duidelijkheid te krijgen. Zoals ‘Moet ik naar de Dokter?’, een vragenlijst die op de website van HKN en ook als app beschikbaar is. Goedgekeurd door het Nederlands Huisartsen Genootschap geeft deze online tool binnen één minuut antwoord op de vraag of je contact op moet nemen met de huisartsenpost. Daarnaast biedt Thuisarts.nl betrouwbare medische informatie en adviezen. Deze middelen kunnen meteen uitkomst bieden en ongerustheid wegnemen.

Wanneer dan wel bellen?

In het geval van spoedeisende klachten bel je altijd de huisartsenpost en als het levensbedreigend is 112. Het komt regelmatig voor dat mensen te lang wachten, bijvoorbeeld omdat het niet uitkomt vanwege hun werk. In de avond of het weekend neemt de ongerustheid toe, waardoor men alsnog belt met de huisartsenpost. Juist dan is het beter om overdag meteen naar je eigen huisarts te gaan, een vertrouwd gezicht die jouw klachten als geen ander kan doorgronden.

Annet Middendorp, Manager Acute Zorg bij HKN: “De huisartsenpost is ingericht voor spoedzorg. De niet-spoedeisende telefoontjes zorgen er voor dat de wachttijd aan de telefoon oploopt. We zien dit nu- in aanloop naar de drukke zomerperiode- al gebeuren. Hierdoor zijn we minder goed bereikbaar voor mensen die echt acuut medische zorg nodig hebben. Door de langere wachttijd neemt het aantal mensen dat zonder afspraak naar de huisartsenpost komt ook toe. Dat helpt niet. De triage gaat namelijk niet op volgorde van binnenkomst, maar op basis van urgentie. Dus moeten we mensen weer naar huis sturen met eventueel een afspraak op een later moment. De telefonische triage vooraf zorgt ervoor dat de zorg toegankelijk blijft voor spoedeisende klachten, dáár zijn wij voor en dat willen we ook zo houden. Wij vragen mensen altijd vooraf te bellen, zodat wij de juiste inschatting kunnen maken.”

Zorg op de huisartspost is duurder dan bij de eigen huisarts

Je merkt het niet in je eigen portemonnee, maar zorg via de huisartsenpost is kostbaar, omdat er extra mensen en middelen buiten de reguliere werktijden worden ingezet.
Een voorbeeld: ben je vergeten om medicijnen te bestellen? Realiseer je dan dat een telefoontje met de huisartsenpost in het weekend aanzienlijk duurder is als een belletje naar de huisarts tijdens werkdagen.

Huisartsenpost bereikbaar houden voor spoed

Annet Middendorp: “Wij willen de huisartsenpost bereikbaar houden voor mensen met spoedeisende klachten. Onze triagisten, chauffeurs en artsen werken hier keihard voor. We vragen inwoners met klem om goed na te denken voordat zij de huisartsenpost bellen. Voorop staat: bij spoed altijd bellen. Is dit niet het geval of is er twijfel dan kan Thuisarts.nl en/of Moet ik naar de Dokter uitkomst bieden. Op deze manier houden we de zorg op de huisartsenpost toegankelijk voor iedereen die dringend huisartsenzorg nodig heeft.”

Meer informatie

www.thuisarts.nl
www.moetiknaardedokter.nl