Als patiënt heeft u altijd het recht om uw medisch dossier in te zien bij een zorgverlener. Sinds 1 juli 2020 is het zelfs wettelijk geregeld dat iedere Nederlander digitaal en gratis bij de medische gegevens moet kunnen. Ook van de huisarts. Maar hoe krijgt u toegang? En welke gegevens zitten er eigenlijk in een medisch dossier?
We vroegen het Ronald Hijmering, huisarts en praktijkhouder in Alkmaar. Samen met 2 andere huisartsenpraktijken vormt hij Huisartsen Huiswaard. De 3 praktijken zijn gevestigd in Gezondheidscentrum Huiswaard.
Uw patiënten kunnen bij hun dossier komen via een patiëntenportaal. Hoe werkt dit precies?
“Dit is beveiligde omgeving op onze website die wij al een aantal jaar gebruiken voor het maken van online afspraken en bestellen van herhaalrecepten. Vervolgens hebben we de online diensten verder uitgebreid met het e-consult en sinds vorig jaar dossierinzage. Patiënten kunnen veilig inloggen met een eigen gebruikersnaam, wachtwoord en beveiligingscode.”
Hoe zijn mensen hierover geïnformeerd?
“Via onze website, wachtkamerscherm en visitekaartjes. Ook nemen we het mee tijdens consulten.”
Binnen de praktijk wordt gebruik gemaakt van het patiëntenportaal Uw Zorg Online. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
“Erg goed. Patiënten vinden met name de app heel erg handig, omdat je hiermee alle online diensten in één overzicht bij elkaar hebt. Ook de medicatielijst wordt als zeer positief ervaren.
Chronische medicatie wordt door de huisarts één keer correct ingevoerd in het portaal, waarna de patiënt deze zelf kan herhalen. Via de receptenlijn komt het weleens voor dat mensen verkeerde medicatie of dosering doorgeven, dit staat vanaf nu altijd goed ingesteld. Hiermee is het ook niet meer nodig om doosjes in de brievenbus te doen. Het herhalen van recepten kan eenvoudig vanuit huis geregeld worden.”
Dossierinzage is er nu bij gekomen. Merkt u dat u andere gesprekken voert doordat mensen hun medische gegevens kunnen bekijken?
“Eén van de eerste dingen die ons tot nu toe is opgevallen is dat mensen hun eigen dossier corrigeren. Als er zaken zijn die hen opvallen vragen zij ons om het aan te passen. Het feit dat patiënten actief aan de slag gaan met hun dossier vind ik een hele positieve ontwikkeling.
Tegelijkertijd zien we ook dat dossierinzage nog meer bekendheid moet krijgen, met name het doel ervan: het bevorderen van eigen regie. Als dit meer gaat leven onder patiënten zullen er vanzelf andere gesprekken ontstaan.”
Wat vindt u het grootste voordeel van online dossierinzage?
“Dat mensen meer verantwoordelijkheid gaan nemen over hun gezondheid en tegelijkertijd ook de andere digitale mogelijkheden binnen de praktijk kunnen ontdekken.
Ook ben ik erg benieuwd welke vlucht de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) gaat nemen. Huisartsen zijn steeds meer bezig met leefstijlgeneeskunde, dus ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als mensen daadwerkelijk meer eigen regie gaan nemen. Zichzelf de vraag gaan stellen: wat kan ík doen?”
Als we het hebben over het nemen van eigen regie: zijn er al patiënten die zelfmetingen doen?
“Die zijn er zeker. Op dit moment zijn dit vooral bloeddrukmetingen. Het voordeel van het meten van de eigen bloeddruk is dat je dit in alle rust kunt doen op een moment dat het jou uitkomt. Op de praktijk is het toch een momentopname en kan een bloeddrukmeting spanning met zich meebrengen.
Verder worden er nog niet veel zelfmetingen gedaan. Ik verwacht dat dit in de toekomst zal veranderen. Daarin vind ik het wel belangrijk om als huisarts invloed te hebben op welke metingen er beschikbaar worden gesteld. Je wilt voorkomen dat de lablijsten helemaal vollopen.”
Zelfmetingen doen betekent ook een stukje verantwoordelijkheid neerleggen bij de patiënt. Hoe kijkt u hiernaar?
“Ik heb daar geen moeite mee. Patiënten met hartfalen vraag ik bijvoorbeeld regelmatig telefonisch naar hun gewicht. Ik kan dit niet zelf controleren, maar vertrouw hierbij op de patiënt. Ook dat is onderdeel van het bevorderen van de eigen regie.”
Hoe ziet u de komende jaren voor zich als het gaat om digitalisering in de huisartsenzorg?
“De wetgeving op het gebied van online inzage heeft ervoor gezorgd dat huisartsenpraktijken een flinke digitaliseringsslag hebben gemaakt. Daarom hebben wij ook bewust gekozen voor een patiëntenportaal, omdat hierin –naast dossierinzage – ook andere diensten worden aangeboden. Ik verwacht dat onze patiënten, zeker de jongere generatie, steeds meer de digitale weg naar ons weten te vinden.”
Via een patiëntenportaal kunt u uw medische gegevens inzien, zoals ziektes of klachten, uw medicijnen, uitslagen van onderzoeken, afspraken en adviezen nadat u bij de huisarts geweest bent.
Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een app of een website waarin u straks gegevens van meerdere zorgverleners kunt terugvinden op één online plek. Niet alleen van de huisarts, maar ook bijvoorbeeld van het ziekenhuis of uw fysiotherapeut.
Voor meer informatie www.pgo.nl